SH@KER

از شیر مرغ تا گوشت ادمیزاد

SH@KER

از شیر مرغ تا گوشت ادمیزاد

از کامپیوترهای دستی تا تلفنهای هوشمند

از کامپیوترهای دستی تا تلفنهای هوشمند 

انعطاف پذیری و سازگاری، ارتباط و کارآمدی
از یک دفترچه یادداشت کوچکتر و سبکتر است و می تواند به راحتی در کف دستتان قرار گیرد؛ ارزانتر و سریعتر از همیشه نیز می باشد. این دستگاه، منشی دیجیتالی شخصی (۲) یا پی دی ای نام دارد. دستگاهی که آنقدر کوچک است که می تواند در جیبتان جای بگیرد ولی در ضمن می تواند هزاران هزار نمره، آدرس، قرار ملاقات و یادداشتهای کوچک را ذخیره کند

از کامپیوترهای دستی تا تلفنهای هوشمند

● .
برنامه ها و برنامه های کاربردی جدید دستگاه پی دی ای به کاربران امکان اتصال به اینترنت، گرفتن عکس دیجیتالی، ضبط کلیپ های صوتی، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن و یا خواندن کتابهای الکترونیکی را می دهد. برخی از پی دی ای ها دارای تلفن همراه نیز می باشند (به آنها تلفنهای هوشمند گفته می شود).
ولی چه چیزی باعث می شود که مردم این منشی های دیجیتالی شخصی را بخرند – به آنها کامپیوترهای دستی نیز گفته می شود – و چرا استفاده از یک دفترچه یادداشت ساده، برنامه ریزهای تجاری رایج یا تقویم معمولی مصرف کنندگان را راضی نمی کند؟
جورج ای. واسکوئز (۳)، که در شرکت پی آر نیوز وایر (۴) مشغول به کار است و از سال ۱۹۹۱ که پی دی ای ها به بازار آمدند از آنها استفاده می کند، می گوید، "تقویم ها باید سال به سال عوض شوند و رویدادهای تکراری مانند تولدها و سالگردها باید دوباره یادداشت شوند." وی می افزاید، "ممکن است دفترچه یادداشت تمام شود، گم شود، کثیف شود، خیس شود، یا بدون اجازه صاحبش خوانده شود.
با اینکه یک پی دی ای نیز ممکن است گم یا خیس شود، ولیکن اطلاعات درون آن را می توان پنهان کرد یا با استفاده از نرم افزار خاصی اطلاعات را به صورت رمزی نوشت. و اگر پی دی ای خیس شود، امیدواریم کپی دیگری از اطلاعات درون آن روی دیسک کامپیوترمان درست کرده باشیم که بتوانیم آن اطلاعات را بازگردانیم."
واسکوئز با تلفن هوشمند پالم وان ترئو ۶۰۰ (۵) فعلی اش دیگر مجبور به حمل کاغذ نیست، برای اینکه او می تواند هر متنی را از روی کامپیوتر کپی کرده و مستقیما روی تلفنش ذخیره کند.
● روشهای مختلف وارد کردن اطلاعات
با اینکه در برخی از پی دی ای ها از مجموعه ای از کلیدها برای وارد کردن اطلاعات استفاده می شود، پی دی ای های دیگر از یک قلم برای وارد کردن گزینش ها یا نوشتن یادداشت استفاده می کنند. بعضی از مدلهای جدید از برنامه های تشخیص صدا استفاده می کنند که توسط آن کاربران می توانند دستورات را به طور مستقیم به دستگاه بدهند.
بعضی از آنها دارای برنامه گرافیتی (۶) هستند، برنامه ای که دستخط را تشخیص می دهد و آن را به متن الکترونیکی برمی گرداند.
دیوید روزنووسکی(۷)، نایب رییس شرکت استریت لاین پابلیک ریلیشنز(۸)، اظهار داشت با وجود اینکه صفحه آن کوچک است، نوشتن روی آن "مثل آب خوردن می شود، مخصوصا وقتیکه حرکت دست مخصوص حروف گرافیتی را، که برای وارد کردن اطلاعات لازم است، خوب یاد گرفته باشید. وقتیکه برای اولین بار دستگاه پالم ۳ (۹) را خریدم، فقط یک هفته طول کشید تا کار با آن را به خوبی یاد بگیرم." روزنووسکی سالهاست که از پی دی ای استفاده می کند و در حال حاضر یک دستگاه اکسیم ایکس پنج دل (۱۰) دارد که کاملا برای مصارفی چون برنامه ریزی های بلند مدت، پروژه ها و پایگاه داده های (۱۱) رسانه ای اش به آن متکی است.
● امکانات ارتباطی
امکانات ارتباطی دستگاههای پی دی ای از چند راه مختلف قابل اجرا می باشند. یکی از این راهها تکنولوژی بلوتوث (۱۲) است، که به این دستگاهها امکان تبادل اطلاعات در فاصله ۱۰ متری یا کمتر را می دهد. پی دی ای های با تکنولوژی وای- فای (۱۳) می توانند بدون سیم به اینترنت وصل شوند، البته تا وقتیکه کاربر در "هات اسپات" (۱۴)، یعنی جاییکه نزدیک فرستنده بدون سیم است، ایستاده باشد. در این صورت، کاربر می تواند ای- میل خود را بخواند و در اینترنت جستجو کند.
پی دی ای های دیگر برای برقراری ارتباط به مادون قرمز متکی هستند. مادون قرمز یک نوع اشعه الکترومغناطیسی با طول موجی درست زیر طول موج نور قرمز است. تلفنهای هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارند، اگر خود تلفن همراه با پی دی ای سازگاری داشته باشد.
چندین برنامه مختلف برای پی دی ای ها، منجمله ویرایشگرهای متن، برنامه های مربوط به پایگاه داده ها، صفحه های گسترده (۱۵)، و لغت نامه ها، را می توان از اینترنت به پی دی ای انتقال داد.
نشانه دیگر تسلط روزافزون تلفنهای هوشمند بر بازار تصمیم اخیر کمپانی سونی، سازنده دستگاه پی دی ای پرطرفدار کلای (۱۶)، مبنی بر توقف تولید دستگاههای پی دی ای در ایالات متحده است. این تصمیم به این علت اتخاذ شده است که سونی امکان تمرکز بیشتری روی توسعه و تولید تلفنهای هوشمند داشته باشد.
دلیل اتخاذ چنین تصمیمی وقتی بهتر آشکار می شود که می بینیم آدمها مجبورند چندین دستگاه الکترونیک را با خود حمل کنند، واقعا تردستی زیادی لازم است تا تلفن همراه، پی دی ای، دوربین دیجیتال، ضبط صوت دیجیتال، و دستگاه پخش ام پی تری (۱۷) را با هم حمل کرد. از طرفی دیگر، تلفن های هوشمند تمام این دستگاهها را در یک دستگاه جمع کرده اند.
ولیکن، روزنووسکی درباره تغییر موضع دادن و روی آوردن به استفاده از تلفن های هوشمند کمی شک دارد، مخصوصا وقتیکه قیمت نسبتا زیاد آنها را می بیند و اینکه چقدر سریع تلفن های همراه تحول پیدا می کنند. به قول خودش، "در برخی موارد یک پی دی ای یک دستگاه پی دی ای کوچک را کوچکتر می کند، و تلفن همراه را بزرگتر می کند."
● دستگاه پی دی ای که می داند شما کجا هستید
برای آن افرادی که از موهبت جهت یابی بهره ای نبرده اند، یک دستگاه پی دی ای می تواند ناجی ای بسیار خوب و یا حداقل یک راهنمای مناسب باشد. بسیاری از آنها مجهز به سیستم جهت یابی جهانی (۱۸) هستند که از ماهواره برای پیدا کردن موقعیت دقیق هر مکانی، در هر زمانی، و در هر شرایط آب و هوایی در دنیا استفاده می کند. منشی ای مانند آی کیو ۳۶۰۰ (۱۹) می تواند مسیر خیابانها را نیز نشان دهد و نقشه ای طبق دستور رسم کند.
نویسنده: لینا مالکاوی ۱. Lina Malkawi ۲. Personal Digital Assistant (PDA) ۳. George A. Vasquez ۴. PR Newswire ۵. PALMOne Treo ۶۰۰ ۶. Grafitti ۷. David Roznowski ۸. Straightline Public Relations ۹. Palm III ۱۰. Dell AXIM X۵ ۱۱. database ۱۲. Bluetooth ۱۳. Wi-Fi ۱۴. hot spot ۱۵. spreadsheet ۱۶. Clie ۱۷. MP۳ ۱۸. Global Positioning System ۱۹. iQue ۳۶۰۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد