SH@KER

از شیر مرغ تا گوشت ادمیزاد

SH@KER

از شیر مرغ تا گوشت ادمیزاد

فرزندت را داماد خلیفه کردم !

فرزندت را داماد خلیفه کردم !

شبى جعفر فرزند یحیى برمکى (وزیر هارون ) در بزم نشسته و سرگرم خوشگذرانى بود ناگاه عبدالملک بن صالح پسر عموى هارون بر وى وارد شد،
جعفر از روى مستى به عبدالملک گفت :
اگر حاجتى دارى از ما بخواه تا ترا به انواع نعمتهائى که در اختیار داریم بهره مند سازیم .
عبدالملک : ظاهرا خلیفه (هارون ) از من رنجیده ، میل دارم که این رنجش ‍ برطرف شود.
جعفر بى درنگ پاسخ داد:
خلیفه از تو راضى شد دیگر چه نیازى دارى ؟
عبدالملک : ده هزار دینار وام دارم .
جعفر: خودم ده هزار دینار وام ترا دادم ، خلیفه هم ده هزار دینار داد، دیگر چه ؟!
عبدالملک : دوست دارم پسرم ابراهیم داماد خلیفه گردد، یعنى دختر خلیفه ، عروس من شود تا در پرتو آن ، به مقام برترى نائل گردم .
جعفر: از طرف خلیفه ، دخترش
((عالیه )) را به عقد پسرت در آوردم دیگر چه ؟
عبدالملک : چه خوب است مقام استاندارى یکى از ایالات هم نصیب فرزندم داماد خلیفه گردد.
جعفر: حکومت مصر را از طرف خلیفه به پسرت دادم ، دیگر چه ؟
عبدالملک که سرشار از شادمانى بود پس از تشکر، خداحافظى کرد و از نزد جعفر رفت .
جعفر همچنان تا بامداد، سرمست عیش و خوشگذرانى بود، تا فرداى آن روز به حضور خلیفه رفت .
هارون : اى جعفر! دیشب به تو چه گذشت ؟
جعفر تمام جریان شب را به عرض رساند، تا اینکه سخن از عبدالملک به میان آورد، هارون که تکیه بر بالش خلافت داده بود، به محض شنیدن نام عبدالملک ، راست نشست و گفت : جعفر! بگو ببینم عبدالملک از تو چه خواست ؟
جعفر: او خشنودى خلیفه را خواست .
هارون : تو پاسخ او را چگونه دادى ؟
جعفر: گفتم خلیفه راضى شد!
- سپس چه خواست ؟
- ده هزار دینار براى اداى وامش که آنرا از مال خودم دادم ، و ده هزار دینار دیگر از کیسه خلیفه به او بخشیدم !
- سپس چى ؟
- آرزو داشت با انتساب به خلیفه بر مقامش بیفزاید، یکى از دختران خلیفه را براى پسرش ابراهیم خواستگارى کردم ! یعنى عالیه را با اجازه خلیفه نامزد او کردم .
- دیگر چه ؟
- او خواست ، پسرش ابراهیم داراى مقام استاندارى نیز بشود من هم با اجازه خلیفه ، منصب حکومت مصر را به او واگذار کردم .
هارون پس از شنیدن این ماجرا، تمام وعده هاى جعفر را، امضا و اجرا کرد! (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل )
(72)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد